Förändringar inom vår grupporganisation i TC

– Vi ser över hela vår fackliga struktur utifrån hur vi ska organisera oss för att kunna företräda våra medlemmar på bästa möjliga sätt, berättar Adrian Avdullahu, klubbens ordförande.
– Det innebär att vi framgent kommer att genomföra ett antal organisatoriska förändringar. Initialt berör det vår grupporganisation i monteringsfabriken, där vi går från att vara tre till två gruppstyrelser.

Vår ambition är att ständigt förbättra och stärka den fackliga närvaron på arbetsplatsen. Vi har avtalat om en ny prestationsöverenskommelse och ett arbetssätt för att säkra förändringsprocessen.

Det ställer högre krav på vår lokala organisation. För att bättre möta företaget i sin organisation kommer vi att justera våra gruppområden för att undvika överlappningar och riskera intressekonflikter.

Tre gruppstyrelser blir två för att bättre kunna hantera framtida utmaningar med balanser och arbetsmiljö. En sammanslagning av 16 och 17 bildar nya gruppstyrelse 19 som får ansvaret för Decking och Trimbanorna. Gruppstyrelse 20 ansvarar för verksamheterna inom Pre-Trim och Finalflödet.

Vi är en facklig organisation

– Det är viktigt att vi inte särskiljer skyddsorganisationen från övrig facklig verksamhet. Därför kommer vi att arbeta med att stärka samarbetet skyddsorganisationen och de båda gruppstyrelserna emellan för att skapa rätt förutsättningar.

I takt med att ett nytt arbetssätt implementeras inom VCT är det viktigt att vi som facklig part tar plats och samarbetar på alla plan för att få grepp om både balanseringsunderlag och arbetsmiljöaspekterna när vi bygger framtidens balanser. 

– Det kommer vi att säkra genom ett antal utbildningsinsatser men även att vi bemannar de forum vi verkar i med nödvändig kompetens.

MTM organisationen som består av ett antal utbildade MTM-uppföljare med ansvar för att bevaka avtalet i hela VCT, ska bistå med hjälp till berörda gruppstyrelser att följa upp förändringarna i Toolbox.

Träder i kraft efter gruppernas årsmöten

För att ge gruppstyrelserna förutsättningar att arbeta fram den nya organisationen har klubben beslutat om att förlänga mandatperioden för de omfattade ledamöterna med ett år.

– Anledningen till varför vi informerar om förändringen redan nu är att det känns fel att gå igenom en nominerings- och valprocess för att sedan riva upp allting och ändra hela organisationen efter nyåret. På det här sättet kan vi fokusera på att få den nya organisationen på plats.

– Det betyder att nomineringarna som är tänkt att hållas under december månad i år skjuts fram med ett år till december 2025, förklarar Adrian. 

Årsmöten för de tre nuvarande styrelserna kommer att avhållas i januari som vanligt och först därefter träder förändringarna och den nya organisationen i kraft.