I produktionen för Volvo Cars så säljer vi arbete och priset för det regleras i vårt prestationsavtal som är ett avtal mellan facket och företaget.
MTM organisationen har i uppgift att tillsammams med företaget bevaka att våra prestationsavtal inom produktionen efterlevs.

– Att regelbundet göra uppföljningar och vara behjälpliga för gruppstyrelerna vid omställningar.

– MTM uppföljarna har tillgång och behörighet att använda och följa upp de olika system som företag använder i balanseringsarbetet, så att de inte hanteras på ett sådant sätt, att de överenskomna prestationsöverenskommelserna äventyras, såsom 7 m regeln, maskintider med mera.

– Delta i de partsammansatta grupper med företaget som vi har enligt avtal. Följa upp så att företagets underlag som ligger till grund för balanseringutfallet följer avtalad prestationsöverenskommelse.

– Tillse så att faktainsamling sker inför kommande överläggningar.

– Utbilda förtroendevalda i balanskunskap.

– MTM ansvarig avrapporterar direkt till Volvo Car Verkstadsklubb.


Ansvarig för MTM frågor:

Gabriel Veble
MTM ordförande
E-post: gabriel.veble@volvocar.com
Tel: 0709 61 34 55


MTM uppföljare i VCT

Elisabeth Karlsson
MTM uppföljare VCT

E-post: elisabeth.karlsson@volvocars.com

Tel: 0734 65 75 52

Michael Carat
MTM uppföljare VCT

E-post: michael.carat@volvocars.com

Tel: 0723 73 58 19


Om Tidstudier

Tidsstudier har sitt ursprung i 30-talets USA. I och med att industrin då utvecklades började man intressera sig för hur effektivt en människa kunde arbeta. För att kunna beräkna hur lång tid en viss rörelse i en tillverkningsprocess skulle ta att göra gjorde man många och noggranna studier på hur människokroppen rör sig.

Utifrån det utarbetades verktyget MTM, som står för metod, tid och mätning. Det är en skrivbordsberäkning för planering och effektivisering av ett arbete. Förutom kroppens sätt att röra sig tas i verktyget också hänsyn till svårighetsgraden och precisionskraven i arbetet som ska utföras. I dag används SAM, Sekvensbaserad aktivitets- och metodanalys, som är förenkling av MTM. På Volvo Cars har vi använt MTM som beräkningsgrund sedan 50-talet.

Inom produktionen på VCT har vi en prestationsöverenskommelse (även kallad PÖK) som dels reglerar hur snabbt vi arbetar och mycket arbete företaget kan belägga en balans med och för det har vi betalt utifrån vår PÖK. Vi kallar det för ”priset i verkstan”.

I avtalet finns det även beskrivet hur vi hanterar förändringar, klockningar och framställer videomaterial med mera. Om fack och företag av någon anledningen inte är överens, så finns det även en förhandlingsordning kopplad till PÖK med syftet att lösa ut frågeställningar på ett ansvarsfullt sätt.